Even wanen wij ons op een andere planeet - Reisverslag uit Redmond, Verenigde Staten van Theo en Miriam Kort - WaarBenJij.nu Even wanen wij ons op een andere planeet - Reisverslag uit Redmond, Verenigde Staten van Theo en Miriam Kort - WaarBenJij.nu

Even wanen wij ons op een andere planeet

Door: Theo

Blijf op de hoogte en volg Theo en Miriam

27 Augustus 2018 | Verenigde Staten, Redmond

Zondag 26 augustus 2018

Zoals de afgelopen dertien dagen zal ook deze (alweer veertiende dag) een goed bestede dag worden. We willen op deze reis per slot van rekening veel van de natuur in de staten Washington en Oregon zien, dat was het uitgangspunt.

We hebben besloten een tour met een van de campers te maken vanuit de plaats Sisters. De tour heet McKenzie Pass-Santiam Pass,Scenic Byway. Kees zal rijden.
Onderweg naar Sisters komen we een bermbrand tegen die onder controle lijkt te zijn, de brandweer is aanwezig en buiten wat rook zijn er geen vlammen meer te zien.
Op de terugweg blijkt het tegendeel waar te zijn. Er staat een stevige wind en de vlammen laaien hoog op met veel rook. De warmte is voelbaar in de camper als we voorbij rijden, maar de weg is nog open voor het verkeer.
Sisters is een leuk stadje maar we besluiten door te rijden, komen daar op onze weg terug nog doorheen.

Het is tamelijk druk met verkeer maar stroomt rustig door. Dan gaan we de bossen in met reusachtige bomen; de weg klimt gestaag door, tot we bij we een parkeerplaats komen voor een waterval in de McKenzie rivier. Kees weet de camper handig tussen de andere auto’s te manoeuvreren en te parkeren.
Het is altijd weer een prachtig gezicht hoe het water zich eindeloos naar beneden stort. We lopen de verschillende trappen naar beneden om een beter zicht te hebben voor de nodige foto’s voor later.

Verdergaand rijden we eindeloos door het grote bos tot het stuwmeer waar de McKenzie rivier zich nuttig maakt en electriciteit kan opwekken.
Hier zetten we de stoelen eruit voor een korte onderbreking.
Na vele miles rijden door het bos, met toch ook wel vele delen die afgebrand zijn, komen we tot de conclusie dat de rit niet de meest spectaculaire is van de afgelopen dagen.
Tot we op een open plek komen en we recht op een hoge berg kijken, wat een krater blijkt te zijn. De lavastromen zijn duidelijk te zien en komen tot direct aan de weg, meters hoog. Het is het resultaat van een uitbarsting van 2000 jaar geleden van de Belknap Crater. Er overheen klimmen is geen optie, hoe graag je ook de rest van de massa zou willen zien. Als we verder rijden zien we pas hoe weids deze lavastroom is geweest. Het is een triest en tevens prachtig gezicht hoe in deze uitgestrekte vlaktes witte afgebrande bomen zich staande houden in een bijna zwarte omgeving. Je waant je op een andere planeet.

Op Windy Point waait een een straffe koude wind. Hier kunnen we nog op een uitkijktoren klimmen geheel gebouwd uit lavasteen. Het valt mij op dat je hier voor al die natuurwonderen geen entree hoeft te betalen. Zover het oog rijkt donkere lava met witte boomstammen.
En ja op de achtergrond een geweldige gletsjer van de Mount Washington die zich af en toe van achter de wolken laat zien. Wat is het hier koud, op die andere planeet, in tegenstelling tot de temperaturen die we de afgelopen dagen hebben gehad.

We verlaten Deschutes National Forest weer richting het plaatsje Sisters. Hier hebben we op de heenweg een quiltwinkel gespot en Lia wil met Miriam daar nog graag even rondsnuffelen voor we weer verder terug rijden naar de RV Camp Ground in Redmond.
Kees ziet op zijn teller dat we deze weken inmiddels 1000 Miles - 1609 km met zijn camper hebben gereden. Morgen weer verder richting Crater Lake, waarschijnlijk het meest zuidelijke punt wat we aan willen doen voor we weer naar het noorden richting de kust rijden.

• 27 Augustus 2018 - 21:03

Hans G.:

Mooi verslag Theo en mooie indrukken, apart landschap om dat zo te zien met die witte bomen. Veel plezier verder en tot het volgende verslag‼️

• 28 Augustus 2018 - 17:04

Mickey En Yvonne:

Dit had zo mooi kunnen zijn, maar die vervelende bosbranden bepalen de kleuren. Ik herken het van onze asbak. We hopen echt dat jullie nog een prachtige natuur tegemoet gaan. Uiteindelijk hebben jullie nog bijna 4 weken. Liefs van ons