Bali - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Theo en Miriam Kort - WaarBenJij.nu Bali - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Theo en Miriam Kort - WaarBenJij.nu

Bali

Door: Miriam

Blijf op de hoogte en volg Theo en Miriam

11 November 2009 | Indonesië, Batavia

Woensdag 28 oktober 2009

Om 7.30 uur zijn wij bij Esther en Hans heeft ons naar Schiphol gebracht. Het inchecken verliep allemaal heel snel.
Nog even wat gedronken en daarna in de rij voor de douane. Eenmaal door de douane zijn we gelijk doorgelopen naar de gate en ook daar konden we gelijk doorlopen, alleen heel even afwachten voor we het toestel in konden.

Op tijd vertrokken en na een vlucht van 12,5 uur landden we in Singapore, het lievelingsvliegveld van Esther. Daar kan zij
de tropenlucht weer opsnuiven. Over het hele vliegveld gewandeld (en dat is groot), bij het zwembad geweest en er is een cactustuin, een orchideeëntuin en een zonnebloemtuin. Bij de zonnebloemen hebben we zitten wachten in de hitte met onze warme kleren aan.

Drie uur later vertrok ons toestel naar Denpasar en daar zijn we om 4.00 uur NL tijd (op donderdagochtend 29-10 dus) geland. Het was daar inmiddels al 12.00 uur, 7 uur later. De rij voor het visum was niet zo lang, door de douane en daarna even wachten op de koffers. Gelukkig waren ze

er deze keer.
Wij dachten rustig verder naar buiten te kunnen wandelen, maar werden toch nog tegen gehouden door een paar mannetjes die dachten een slag te

kunnen slaan. Een van onze koffers en de rugzak van Esther waren gemerkt (zagen we later). Er zaten daar in totaal 3 flessen wijn in (voor Emily,de

vriendin van Esther die nog op Bali woont). En omdat we met zijn drieën waren was het, jammer voor de mannetjes, legaal. We konden dus rustig

onze weg vervolgen.

Esther heeft bij een loket een taxi besproken, Vervolgens de rit naar Sanur waar Esthers vriendin een hotel, Ari Putri, voor ons had gereserveerd.
De eigenaar daarvan is de baas van Emily, dus wij zouden zijn gasten zijn. Maar de dame achter de balie wilde het niet begrijpen, terwijl Esther toch goed Indonesisch spreekt. Dus Esther mocht wel even naar Emily bellen. Nadat Emily twee tellen met de dame gesproken had, was het natuurlijk voor elkaar.
Dit is nog een traditioneel hotel met kamers rondom een binnentuin, wij lopen zo vanuit onze kamer het zwembad in. We hebben ons een beetje
geïnstalleerd, Esther zich opgefrist en wat spulletjes gepakt en daarna heeft ze een taxi genomen naar Emily. Zij vertrekt over een paar dagen weer naar Australië, dus is het leuk om nog even wat uurtjes met elkaar door te brengen. Esther heeft vannacht ook bij Emily in haar huis geslapen.

Wij zijn bij het zwembad gaan zitten, een duik genomen, maar het is net of je in een warme badkuip stapt. Niks geen gebibber om door te komen. Door het tijdverschil gaat het allemaal nog een beetje erg rustig aan.
We hebben een rondje door Sanur gelopen, even naar het strand en een lekkere verse vruchtensap gedronken, die zijn hier heerlijk.
Daarna weer naar onze kamer gelopen en toen stortten we echt in. We hebben het volgehouden tot ongeveer 19.00 uur, toen zijn we toch maar naar bed gegaan. De hele nacht doorgehaald met af en toe even wakker zijn, viel erg mee. We hadden zelfs moeite om 's morgens wakker te worden, maar zaten toch om half tien aan het ontbijt.

Vrijdag 30 oktober 2009

Het is nu inmiddels vrijdagmorgen half twaalf en moeten nog behoorlijk acclimatiseren. Wij gaan nu weer even bij het zwembad zitten, daar is iets meer wind dan hier. Wordt vervolgd.

Na een poosje bij het zwembad te zijn geweest, zijn we via een andere weg bij het strand gekomen. Er liggen hier
hele leuke gekleurde schepen met drijfarmen (traditionele bootjes; "perahu"). Aan het strand was het heerlijk, er stond een lekker windje.
Op de terugweg hebben we bij een leuk tentje een saté gegeten met weer zo'n verse vruchtensap erbij.

Rond een uur of zeven kwam Esther ons ophalen om te gaan eten aan het strand bij Beach Café; het was er heerlijk. En dan te bedenken dat je daar geen dak boven je hoofd hebt, alleen de maan en heel veel sterren. Esther heeft onze hele reis al uitgestippeld. Morgen vertrekken we hier om 14.00 uur voor een mooie rit naar Padang Bai, daar blijven we een paar dagen en de rest volgt nog. Esther is weer terug naar haar vriendin, die vertrekt
morgenavond naar Australië.

Morgenochtend de koffers weer dichtmaken en verder met onze reis....

Zondagavond 1 november 2009.

Zaterdagmiddag kwam Esther met de vriend van Emily naar het hotel op de brommer; Freddy had nog 3 porties nasi meegenomen als lunch voor ons.
Om 14.00 uur stond de taxi voor het hotel om ons naar Padang Bai te rijden. Alle koffers in de auto en we mochten de chauffeur laten stoppen onderweg als we iets moois zagen of iets wilden fotograferen.

Rond een uur of vier waren we op de plaats van bestemming en Esther heeft weer een leuk "hotelletje" voor ons gevonden. Een grote ruimte

beneden en dan een trap op waar twee tweepersoonsbedden staan. Er is ook airco. Het zijn rieten huisjes, heel leuk om te zien. Achter de ruimte

beneden is een vrij grote badkamer.

Theo en ik zijn even gaan kijken waar we nu weer terecht waren gekomen. Voor 's avonds had Es een heel leuk restaurantje (Topi Inn) gevonden waar zij en Theo een lekker visje hebben gegeten en ik een prima salade.
Omdat we niet genoeg geld gepind hadden en er in Padang Bai geen pinautomaat is heeft Esther even scooter gehuurd, EUR 3,50 per dag. Dat scooteren hier vindt zij nog steeds helemaal geweldig. Het is ook heerlijk, want het is zalig koel als je zo in je korte broekje rondrijdt.

Na een niet zo rustige nacht (jetlag is nog steeds niet helemaal over, dat is altijd lastig deze kant op vliegen) zijn we na het ontbijt naar de Blue Lagoon gegaan. Esther heeft ons daar met de scooter naar toe gebracht. Het is niet ver, maar wel een hele klim. Het is een prachtige blauwe baai, waar je heerlijk op een ligbed kan genieten van de zee en het mooie uitzicht.
Theo en Esther hebben om de beurt even wat gesnorkeld (ik nog niet, was een hele toer om door de branding heen te komen); ik heb lekker van het blauwe water genoten.

Esther en ik hebben ons ook nog heerlijk laten masseren door 2 vrouwtjes; dat kunnen ze heel stevig met die kleine handjes en het kost nog geen 3 euro per persoon. Het was echt heel ontspannend. Es: na de stress... haha! Meerdere malen kwamen mensen op ons af met horloges, sarongs,
massages en nog veel meer in de aanbieding! Eén oudere vrouw greep mijn nek om te laten zien hoe goed ze kon masseren en dat was inderdaad
niet verkeerd... Maarja, zo op het strand... Gezegd dat ze later terug mocht komen en dat deed ze. Lagen we daar in het volle zicht voor iedereen even flink gekneed te worden :P

Aan het eind van de middag zijn we weer richting hotel gegaan; eerst even thee gedronken en daarna zijn Theo en Esther op de scooter geld gaan pinnen. Ze moesten daarvoor nog een heel stukje rijden, ongeveer een half uur naar Klungkung. Maar onderweg hebben ze nog mooie foto'
gemaakt van de sawa's (rijstvelden), blote witte voeten op het zwarte strand en ze kregen op het strand van een vrouwtje ieder een ketting. Esther heeft toen bij haar maar een waaiertje voor mij gekocht.

Net voor het donker werd waren ze weer terug (met geld), dus we konden onbezorgd een hapje gaan eten. Es wilde nog even naar het internetcafe
om met Hans te chatten en wij zijn heel rustig weer richting hotel gelopen.
Het is inmiddels gaan regenen en Esther moet nog thuiskomen, hopelijk niet te nat.
Wordt vervolgd ........

• 11 November 2009 - 08:43

Lia:

Hallo Luitjes,
    Nu ik het verslag aan het lezen ben begint het vakantie gevoel aardig te kriebelen, nog 6 nachtjes en dan zijn we weer thuis.
    Groetjes Lia

• 11 November 2009 - 09:31

Cathelijne:

wat leuk dat ik weer mee mag kijken bij één van jullie reizen!
    en deze keer weer een bijzondere trip.
    jullie zitten daar best lang, drie weken ongeveer?
    klinkt allemaal heel goed, lekker warm en mooi plekken om te zien.
    geniet er lekker van en ik hoop dat jullie een hele fijne en mooie tijd zullen hebben daar.
    ben erg benieuwd naar eventuele foto's!
    heel veel liefs vanuit het koude en natte Losser

• 11 November 2009 - 11:42

Bernadette:

Hey genieters!!

Wat leuk, weer zo'n reisverhaal Lekker meegenieten hoor, het is bij jullie lekkerder dan hier in de miezerige herfst.
    Veel plezier en liefs uit Almere!