Wijnand ziet beren op de weg - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Theo en Miriam Kort - WaarBenJij.nu Wijnand ziet beren op de weg - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Theo en Miriam Kort - WaarBenJij.nu

Wijnand ziet beren op de weg

Door: Miriam en Theo

Blijf op de hoogte en volg Theo en Miriam

31 Augustus 2008 | Nederland, Amsterdam

donderdag 28 augustus

We hebben vandaag lekker rustig aan gedaan, om elf uur de camping verlaten, getankt en de campers op een ruime plek geparkeerd. Een wandelingetje gemaakt richting het postkantoor, onderweg een grote totempaal tegengekomen; een typisch Amerikaanse community, Wijnand heeft een kritische reactie gegeven op de houtbouw van de huizen hier. Het hamermuseum wil hij niet bezoeken, maar de prachtige brandweerauto heeft zijn volledige aandacht.

Vervolgens hebben we de kaartjes voor de boot geregeld en zijn naar de "berenkijkplek" van gisteren gereden en hebben de campers daar langs de weg kunnen parkeren. Hebben hier nog een fikse wandeling gemaakt enmeerdere bald eagles (adelaars) gezien. Toen we in de camper even wat aan het drinken waren zag Wijnand ineens een beer in de rivier lopen.
Kijk, daar, daar, roept Wijnand; Theo, ga er maar vast uit en dat deden we dus alle vier. De beer, die door omstanders Blondie werd genoemd, stond in het midden van de rivier, die ongeveer 100 mtr breed is. Hij (en wij ook) liepen richting de brug en daar hebben we Blondie van heel dichtbij kunnen gadeslaan. Dit is toch heel wat anders dan Artis of de Beekse Bergen. Hij heeft een dure zalm verorberd!

Wij hadden juist in de camper gegeten toen een Amerikaanse dame, die ik in het douchegebouw had ontmoet, ons kwam vertellen dat er nog een beer gesignaleerd was. Wij weer allemaal naar buiten en ditmaal stond hij meer aan onze kant van de rivier. Het is een imposant schouwspel, je blijft er naar kijken en fotograferen en Theo heeft ook een heel groot stuk gefilmd.
Op een bepaald moment stond er een man nogal luid te praten en Wijnand zei: SSSSTTTT! De man antwoordde aan Wijand: "I am the parkranger here and my job is to keep the people separated from the bear!" Wat een sukkel is die Wijnand toch, dat overkomt hem weer. Zelf praat hij het meeste van enthousiasme.

Dit is weer een voordeel van het nadeel zo lang op de boot te moeten wachten, anders hadden we de beren nooit zo van dichtbij gezien, want dan waren we al weg geweest.

• 01 September 2008 - 18:37

Bernadette:

Hartstikke goed hoor Wijnand, brandweerauto's daar zijn te bijzonder om niet goed te bekijken toch!!!
    Ik hoop dat je er mooie foto's van gemaakt hebt, daar ben ik wel nieuwsgierig naar.
    Veel plezier weer, goede reis, Bernadette