Columbia glacier cruise - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Theo en Miriam Kort - WaarBenJij.nu Columbia glacier cruise - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Theo en Miriam Kort - WaarBenJij.nu

Columbia glacier cruise

Door: Miriam en Theo

Blijf op de hoogte en volg Theo en Miriam

06 September 2008 | Nederland, Amsterdam

De plaats Valdez ligt aan het natuurgebied Prince William Sound. Vandaag gaan we een mini cruise maken van 6,5 - 7 uur. We hebben net de reservering gemaakt en zullen om 11 uur van de camping opgehaald worden met een shuttlebusje.

De reservering van de oversteek met de boot naar Whittier is mislukt, want de boot die morgen aankomt gaat door naar Cordova en dat is naar het zuid-oosten in plaats van naar het westen, waar wij naar toe willen. De
eerstvolgende boot naar Whittier gaat op zondag, maar een telefoontje leert ons dat de boot t/m 10 september vol is. Zit er niets anders op dan met de camper om te rijden. Dat kost ons 1,5 dag, maar dat is geen enkel probleem; we hebben nog wat ruimte. Een extra boottocht leek ons wel leuk.......

Wat hebben we genoten van deze dag!!!
Als eerste kwamen we een groepje zeeotters tegen die lagen te dobberen in het water. Een vertederend gezicht, op hun rug met hun flapjes boven op hun buik lagen ze in ijskoud water te zonnen. Even later zwom er een aantal tuimelaars voor de boeg uit, maar duidelijk zichtbaar springen ze regelmatig boven water.

Op een boei lag een drietal zeeleeuwen op elkaar, maar dit schouwspel herhaalde zich een stuk verderop nadat de kapitein koers gezet had naar de rotswand waar er tientallen van deze dieren boven op en onder elkaar op de steile rotskust lagen. Als je de foto bekijkt, krijg je er een idee van hoe dat eruit ziet.
Een kabaal dat die beesten maken, ze grommen wat af! Kleine puffins zwommen daar ook in het rond; dit zijn eenden met een mooie brede gekleurde snavel.

De kapitein en zijn personeel tuurden regelmatig over de watervlakte en vonden een spoor van een walvis.
Direct koers gezet in die richting en ja hoor, we hadden geluk, regelmatig kwam de walvis boven water met als klapstuk een brede zwarte staart die langzaam in het water wegglijdt. Wat een geweldige ervaring om dit van dichtbij mee te maken.

De dag wordt NOG mooier als we koers zetten naar de Colombia gletsjer. Het begint met enkele bergen ijs die in het water drijven, de temperatuur daalt en de hoeveelheid ijs wordt groter en groter. Het ijs kleurt blauw, het water is kraakhelder. Hier dobberen we een uurtje rond om de prachtigste foto's te maken. Een van de ijsbergen splitst zich met veel gekraak, een grandioos schouwspel.
Er wordt nog een stuk oeroud ijs uit het water gehaald wat lijkt op kristal, het is alleen een stuk kouder en niet houdbaar.

Op de terugweg komen we, onder andere, nog een bald eagle tegen.
Weer terug in de haven van Valdez staat de shuttlebus op ons te wachten om ons terug te brengen naar de camping.

Cathelijne, vandaag was het pas echt koud. Op de boeg van de boot met grote snelheid richting de gletsjer kan je je handschoenen goed gebruiken en is je winterjas niet overbodig. Verder hebben we die hier niet zoveel nodig, want het is windstil en dat scheelt in de kou.
Heel leuk dat onze nichtjes Lidewijde en Cathelijne onze berichtjes zo trouw volgen en reageren. Het staartje van onze reis zullen we trouw blijven verslaan (zolang WIFI ons dat toelaat).
Groetjes en tot de volgende keer!

Wout: geen zorgen meer: ik heb nu een berenbel aangeschaft en zal hem trouw bij me dragen!
Es: plaatjes zeggen meer dan woorden!

  • 06 September 2008 - 07:24

    Lidewijde :

    Volgens mij past hier maar 1 gevoel bij ;
    WAANZINNIG ! Wat een indrukwekkende reis maken jullie toch.

  • 06 September 2008 - 08:35

    Cathelijne:

    Ben het helemaal eens met mijn zus! Alleen al om te lezen en de foto's en videos te zien is het een ervaring. Heel erg bijzonder. Van mij mogen jullie je reis wel met een maand verlengen en ons dan op de hoogte houden :-)

    Veel plezier vandaag!
    liefs uit Losser


  • 06 September 2008 - 08:56

    Conny En Peter:

    Als je jullie verslag leest krijg je zin om ook te boeken. Het moet super zijn om tussen die ijsbergen al die dieren te zien. Veel plezier nog daar!!, groetjes uit Bodegraven

  • 06 September 2008 - 10:40

    Mieke:

    Hoi luitjes,
    Nog even een korte reactie van mij.Inmiddels ben ik pisnijdig.Waarom? Neem ik eens de moeite om op jullie enthousiaste verhalen te reageren gaat er door mijn onhandigheid iets mis met versturen.Maar ja, pech gehad nietwaar? Wij begrijpen dat jullie vol adrealine zitten na zoveel belevenissen.Volgens mij kan daar geen zonvakantie tegenop.Wij genieten van jullie leuke avontuurlijke verhalen.Geniet er nog maar even van,want voordat je het weet zit jullie laatste week erop.(ik vind altijd dat de laatste dagen van een vakantie dubbel zohard gaan)Liefs:Hans en Mieke

  • 06 September 2008 - 13:51

    Nicolien:

    wat een geweldige ervaring om een walvis in de vrije natuur te zien. Jullie berichten maken mij steeds enthousiaster om ook Alaska op mijn wensenlijstje te zetten. of het er ooit van zal komen weet ik niet , maar het lijkt mij fantastisch
    goede reis verder
    Nicolien

  • 06 September 2008 - 17:15

    Wout:

    Ik weet niet waar je het vandaan haalt dat ik me zorgen maak, zeg alleen dat het opvalt, en dat ongelukken meestal bij toeristen gebeuren. In nederland weten we toch ook dat het toeristen zijn als er ongelukken gebeuren met paddo's...

  • 06 September 2008 - 18:29

    Essie:

    Geweldig! Maar wel errug koud... zoek ik toch liever de warmte op! Vraag me af of jullie hier nu straks in T-shirtjes gaan lopen van de hitte?! :) xxx

  • 06 September 2008 - 20:57

    Bernadette:

    Nou, dan kom ik ook maar weer eens met een reactie. Ik houd ook nauwkeurig jullie verhalen bij en geniet zo volop mee!! Heerlijk en inderdaad, je krijgt de neiging om te gaan boeken.
    Ben reuze benieuwd naar alle foto's van al het moois, inclusief de brandweerauto!!!!
    Geniet lekker door, blijf goed rijden, groetjes aan allemaal, Bernadette

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Amsterdam

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

16 September 2008

Ter afsluiting een laatste bericht

14 September 2008

Op de terug vlucht

13 September 2008

Terug van weg geweest in Anchorage

13 September 2008

Wij zoeken een droog plekje buiten de bergen.

11 September 2008

Een rustige dag
Theo en Miriam

Actief sinds 03 Aug. 2008
Verslag gelezen: 52
Totaal aantal bezoekers 20879

Voorgaande reizen:

13 Augustus 2018 - 11 September 2018

Met 2 campers door de staten Washington en Oregon.

28 Oktober 2009 - 18 November 2009

Bali

18 Augustus 2008 - 15 September 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: